طراحی سایت چیست؟ به راه‌اندازی صفحات سایت، طراحی سایت گفته می‌شود. این کار با کد نویسی یا استفاده از سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس انجام می‌شود. چنانچه می‌خواهید در زمینه وب دیزاین فعالیت کنید و به این حرفه علاقه مندید، پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات بسیاری درباره این حرفه به شما بدهیم.

طراحی سایت چیست و چگونه انجام می‌شود؟

به ساخت و راه‌اندازی صفحات سایت با استفاده از کدنویسی، طراحی سایت می‌گویند. همچنین شما می‌توانید از سیستم‌ مدیریت محتوا مانند وردپرس استفاده کرده و یک سایت برای خود راه‌اندازی کنید. در ابتدا برای اینکه صفحات وبسایت را بسازند، تنها از HTML استفاده می‌کردند. با پیشرفت وب، طراحی با استفاده از HTML منسوخ شده و CSS بجای آن آمد. CSS نسبت به HTML ساده‌تر است و شما با استفاده از آن می‌توانید صفحات وب را بهینه سازی یا ریدیزاین کنید.

چه ابزارهایی برای طراحی سایت وجود دارد؟

اولین چیزی که برای طراحی سایت به آن نیاز دارید، یک کامپیوتر یا لپ تاپ است. این دستگاه باید در اجرای برنامه‌های گرافیکی و کدنویسی قدرت کافی را داشته باشد و در زمان کار خاموش نشود یا هنگ نکند. اگر تمایل دارید که بدانید مهارت‌ها و ابزارهای دیگر برای این حوزه چیست، می‌توان زبان‌های برنامه نویسی و فریم ورک‌های مربوط به آن را نام برد.

اهمیت طراحی سایت در چیست؟

یکی از چالش‌هایی که امروزه کسب و کارها با آن مواجه هستند، فعالیت در فضای آنلاین به خصوص در سطح وب است. شهرهای بزرگ ایران از جمله تهران، اصفهان، مشهد و غیره نسبت به شهرهای کوچک‌تر فعالیت گسترده‌تری را در فضای وب پیش گرفته‌اند. آن‌ها با ایجاد بوت کمپ در حوزه دیجیتال مارکتینگ در تلاش هستند تا افراد متخصص‌تری را تربیت کنند. یکی از این حوزه‌ها طراحی سایت است. این حوزه مطمئن‌ترین راه ارتباطی است که کسب و کارها می‌توانند با مشتری‌های خود داشته باشند. به همین دلیل طراحی سایت در تهران و شهرهای بزرگ دیگر طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

دیجیتال مارکتینگ یک جزو جدایی ناپذیر کسب و کارها است. زیرا با ورود به این حوزه می‌توانید خدماتتان را به صورت حرفه‌ای در فضای وب ارائه دهید و با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. با استفاده از پلتفرم‌های کاربرپسند، می‌توانید به بهترین شکل ممکن در این فضا به مشتریان خود خدمت رسانی کنید.

مزایای طراحی سایت

انواع طراحی سایت چیست؟

انواع طراحی سایت به صورت کلی به 2 دسته تقسیم می‌شوند و شامل استاتیک و داینامیک است. با مطالعه مقاله مربوطه می‌توانید با دسته‌های دیگر آشنا شوید.

از کجا را شروع کنیم؟

امروزه، کسب و کارهای اینترنتی رونق گرفته‌است. از این رو افرادی که مایلند چند شغل داشته باشند، می‌توانند طراحی سایت را انتخاب کنند. از آنجا که کسب و کارهای سنتی تمایل دارند که در فضای آنلاین قدم بگذارند، با این شغل می‌توانید به این کسب و کارها کمک کنید و درآمد خودتان را نیز افزایش دهید. اما سوالی که در ذهن شما ایجاد خواهد شد این است که از کجا باید شروع کنم و چگونه در این مسیر قدم بردارم. سه مرحله اولیه وجود دارد که در ادامه هر یک از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

مرحله اول: آشنایی با کار طراح وب

پیش از اینکه به شرکت‌ها و کارگاه‌های مختلف سربزنید، بهترین کار این است که در مورد کار و وظایف طراح سایت وردپرس و روش‌هایی که می‌تواند از این طریق درآمد کسب کند، تحقیق کنید. اول باید به خوبی فکر کنید و ببینید که آیا واقعا وب دیزاین کاری است که می‌خواهید به آن انجام دهید؟ آیا به این کار علاقه دارید. داشتن علاقه به کاری که می‌خواهید انجام دهید، اهمیت بالایی دارد.

مرحله دوم: شناختن تخصص‌های لازم

برای راه‌اندازی یک سایت، به تیمی نیاز دارید که از تخصص‌های گوناگون تشکیل شده باشد. چنانچه می‌خواهید به عنوان طراح سایت فعالیت کنید، باید جایگاهتان را در این تیم مشخص کنید. گرافیست وظیفه دارد تا طرح‌های اولیه، طراحی اشکال گرافیکی، تصویر سازی، طراحی لوگو و غیره را ایجاد کند. این کار نیازمند خلاقیت بیشتری است. برنامه نویس سمت کاربر وظیفه دارد تا طراحی UI یا پوسته سایت را انجام دهد. برنامه نویس سمت سرور یکی دیگر از افرادی است که در تیم وب دیزاین وجود دارد و وظیفه او این است که بین مرورگر و سرور ارتباط برقرار کند.

مرحله سوم: آشنایی با بهترین روش آشنایی

مرحله آخر این است که بهترین روش یادگیری وب دیزاین را فرا بگیرید. شما بهترین است که با کمترین هزینه، یک طراح سایت شوید. برای اینکه در این راه موفق شوید، لازم است که موارد زیر را بدانید:

  • دشواری‌هایی که جستجو در اینترنت و مطالعه مقالات وجود دارد.
  • مطالعه کتاب ممکن است فرآیند طولانی باشد، اما هزینه آن مقرون به صرفه است.
  • با وجود اینکه ویدیوی آموزشی هزینه کمی دارد، اما ممکن است یکسری سوالات بی جواب در ذهنتان باقی بگذارد.
  • یکی از مواردی که تجربیات بالایی دارد، کلاس‌های آموزشی است. اما این مسیر هزینه و زمان بیشتری را می‌پذیرد.

زبان‌های برنامه نویسی برای آموزش طراحی سایت

اگر درباره زبان‌های برنامه نویسی تحت وب تحقیق کرده باشید، با نام‌های زیادی رو به رو خواهید شد. مهم‌ترین سوالی که در ذهن افرادی که می‌خواهند طراحی سایت را یادبگیرند، شکل می‌گیرد، این است که چه زبانی را باید بیاموزند. و یا اینکه تمام زبان‌های برنامه نویسی تحت وب را باید یاد بگیرند؟

در بین تمامی زبان‌های برنامه نویسی موجود، تنها چندتا از آن‌ها هستند که کارآمدتر و اساسی‌تر هستند. این نکته را نباید فراموش کرده که تقریبا غیر ممکن است که تمامی زبان‌های برنامه نویسی را بتوانید بیاموزید. به همین دلیل پیشنهاد ما این است که در هر بخشی از طراحی سایت که مشغول از کار هستید، زبان‌های آن بخش را مطالعه کنید. به‌طور کلی، از لحاظ کارکرد، زبان برنامه نویسی تحت وب، به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • سمت کاربر: زبان‌هایی که به بخش طراحی ظاهری سایت مربوط می‌شوند، مانند CSS، HTML، جاوا اسکریپت.
  • سمت سرور: زبان‌هایی که طبق حوزه تخصصی باید آن را یاد بگیرید تا به تسلط کامل برسید، مانند PHP.

وظایف طراح سایت

زمانی‌که یک پروژه را در دست گرفتید، بستگی به مراحلی که دارد، باید آن را انجام دهید. برای طراحی یک سایت حرفه‌ای، دو تیم وجود دارد که شامل فرانت اند و بک اند هستند. هر کدام از این تیم‌ها وظایفی دارند که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

وظایف فرانت اند کار

فرانت اند تمامی کدهایی است که در معرض دید مخاطب قرار دارند. این‌ها تمامی ویژگی‌هایی است که پس از ورود به سایت مشاهده می‌کنید. اگر تمایل دارید در این حوزه فعالیت کنید، باید زبان‌هایی مانند CSS، HTML و جاوا اسکریپت را بیاموزید. در پروژه‌های بزرگ و حرفه‌ای، به یک همکار گرافیست نیز نیاز دارید تا با همکاری یکدیگر بخش گرافیکی سایت را انجام دهید. ابتدا گرافیست طرح‌ها را انجام می‌دهد، سپس فرانت اند کار کدها را می‌نویسد.

وظایف بک اند کار

کدهای سمت سرور و کدهایی که کاربران سایت آن را نمی‌توانند مشاهده کنند، بک اند است. متخصصان بک اند به صورت یک تیم یا فردی فعالیت می‌کنند و نوشتن کدهای ساختار و ستون‌های اصلی سایت جزو وظایف آن‌ها است. تمامی امکانات و عملکردهای سایت توسط بک اند کار نوشته می‌شود و برای اینکار از زبان‌های ASP، python و PHP استفاده می‌کنند.

حال شما بگویید که آیا به طراحی سایت علاقه دارید؟ برای یادگیری این حرفه چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟