در شرکت ما طراحی سایت روال و مراحل مشخصی دارد. به‌طوری‌که، هنگام پیاده‌سازی وبسایت مراحل طراحی سایت پیاده‌سازی می‌شوند. در این مطلب علاوه بر آشنایی با مراحل طراحی سایت، می‌توانید مواردی را یاد بگیرید که در وب دیزاین به شما کمک می‌کند.

انواع سایت

پیش از اینکه با مراحل طراحی سایت آشنا شوید، باید انواع وبسایت را بدانید. به‌طور کلی، سایت‌ها به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • سایت استاتیک
  • سایت داینامیک
  • سایت نیمه داینامیک

استاتیک

در سایت‌های استاتیک، طراحی با HTML و CSS و جاوا اسکریپت تنها یک بار انجام می‌شود. تغییرات در این سایت‌ها کم است. بنابراین در سال بین 1 تا 2 بار ویرایش محتوا لازم دارد. از آنجا که در این نوع سایت حجم کدنویسی نسبتا کم است، سرعت بارگذاری بالایی دارد. به همین دلیل در بهبود تجربه کاربری تاثیر به سزایی دارد. از این رو از طریق گوگل سریع تایید می‌شوند. سایت‌های ایستا نسبت به دو نوع دیگر هزینه پایین‌تری دارد. یک مزیت دیگر سایت ایستا این است که رعایت اصول سئو در آن آسان‌تر است.

داینامیک

سایت‌های داینامیک یا پویا، در سیستم مدیریت سایت، یک دسترسی برای مدیر وبسایت ایجاد می‌شود. از این رو مدیر می‌تواند، محتوای سایتش را درج، حذف و ویرایش کند و هیچ محدودیتی در این امر نخواهد داشت. در طراحی این نوع سایت‌ها از زبان‌های برنامه نویسی همچون ASP، PHP و ASP.NET کمک گرفته می‌شود. ابتدا طراح سایت را پیاده‌سازی کرده و توسط مدیر چندین بار اصلاح می‌شود. از آنجا که حجم کد در این نوع سایت وجود دارد، سرعت بارگذاری آن کندتر از استاتیک است.

نیمه داینامیک

این دسته از سایت‌ها به سایت‌های داینامیک شباهت دارد. بنابراین مدیر می‌تواند این نوع سایت‌ها را تغییر دهد، اما به سادگی سایت‌های داینامیک نیستند. سایت‌های نیمه داینامیک با flash و زبان‌هایی همچون XML و اکشن اسکریپت طراحی و کدنویسی می‌شوند. از مزایای این نوع سایت‌ها می‌توان به گرافیک، جذاب، پیچیده و کاربرپسند بودن آن اشاره کرد. یکی از معایب این نوع سایت‌ها این است که استفاده از فلش در مرورگرها رو به افول رفته و تقریبا هیچ کاربری از دیدن سایت فلش خوشحال نمی‌شود.

مراحل طراحی سایت چیست؟

مراحل طراحی سایت توسط ما کاملا گام به گام اجرا می‌شود. هدف از پیروی از این مراحل این است که محصولی ارزشمند خلق شود تا مشتریان بتوانند شفاف در روند پیشرفت پروژه در جریان قرار بگیرند. طراحی سایت 7 مرحله دارد. توجه داشته باشید که این مراحل در بین طراحی سایت شرکتی و فروشگاهی متفاوت نیستند.

مراحل استراتژی محتوا

مراحل طراحی سایت: نیاز سنجی و برنامه ریزی

یکی از مراحل طراحی سایت که از اهمیت بالایی برخوردار است، استخراج نیازمندی‌های پروژه است. در این مرحله ما تعیین می‌کنیم که سایت چه امکاناتی می‌خواهد و قرار است چه نیازهایی را از کاربر برطرف کند. اطلاعات جمع آوری شده را همراه با درخواست کارفرما در قالب یک پروپوزال مستند شده تهیه می‌کنیم. در نهایت طبق پروپوزال روند طراحی سایت را آغاز خواهیم کرد.

مراحل طراحی سایت: تحقیق محتوا

مرحله دوم طراحی سایت تحقیق محتوا است. در این مرحله ما بهترین راه را برای ارائه محتوا در سایت را ارائه می‌دهیم. این کار تنها بعد از تحقیق و بررسی محتوا انجام خواهد شد. محتوا شامل متن، تصاویر، لوگوی تجاری، اطلاعات تماس، متن درباره ما، لیست نمونه محصولات یا خدمات و غیره است.

مراحل طراحی سایت: طرح اولیه

یکی از مراحل طراحی سایت، طرح اولیه wireframe است. در این مرحله تمامی صفحات از جمله صفحه اصلی، درباره ما، تماس با ما، بلاگ و غیره طراحی اولیه می‌شوند. ما آنچه قرار است کاربر ببیند را به تصویر می‌کشیم. پس از توافق بین مدیر پروژه و کارفرما مرحله اصلی سایت صورت می‌گیرد.

طراحی قالب اصلی

طبق طرح اولیه، قالب اصلی سایت طراحی می‌شود. در این مرحل تمامی ملاک‌های طراحی ایده آل رعایت می‌شود. یکی از مواردی که نقش مهمی در طراحی سایت دارد، رنگ سازمانی و لوگو است. ما سعی می‌کنیم که محیط سایت منطبق بر زمینه کاری کارفرما باشد. بدین ترتیب کاربر با کسب و کاری منظم و یکپارچه مواجه خواهد شد. کافرما تنها تا 30 درصد از تغییراتی که در طرح اولیه به توافق طرفین رسیده است را درخواست کند.

وارد کردن اطلاعات اولیه

بعد از طراحی سایت و تایید کارفرما، نوبت به ورود اطلاعات کسب و کار است. در این مرححله سایت را تا حدودی آب بندی می‌کنیم و خروجی خام تحویل شما نخواهیم داد. به‌علاوه، در این بخش ممکن است برخی از باگ‌ها شناسایی شده و رفع شوند.

تست و بازنگری

در این مرحله، یک فضای نمونه از هاست تهیه می‌شود و  سایت به صورت کامل در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد. بدین ترتیب او به عنوان مدیر و کاربر کار می‌کند. در آخر تمامی نظرات خود را اعلام می‌کند. ممکن است که کارفرما در این مرحله درخواست تغییراتی دهد. از آنجا که مراحل طراحی و پیاده سازی از قبل توسط کارفرما تایید می‌شود، اگر تغییرات بسیار زیاد باشد، فاکتور جداگانه‌ای در نظرگرفته می‌شود.

تحویل و آموزش کار با پنل

در آخر نحوه کار با پنل سایت به کارفرما توضیح داده می‌شود. این امر تنها در صورتی شکل می‌گیرد که حسایر مراحل طراحی سایت انجام شوند. در این مرحله یک ویدیو از نحوه کار با سایت تهیه شده و در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد. در صورت لزوم یک جلسه برگذار خواهد شد و به کارفرما یا نماینده او شرح می‌دهیم که چگونه با پنل سایت کار کند. برای طراحی انواع سایت با ما تماس بگیرید.